Досвід впровадження інклюзивного навчання в приватній Лінгвістичній гімназії

 

  «Досвід впровадження інклюзивного

 навчання в приватній Лінгвістичній гімназії м. Києва»

(доповідь на ІV Всеукраїнському форумі недержавних шкіл,

 І Міжнародному освітньому форумі, 14 грудня 2010 рік)  

 

 Валентина Дашковська,
засновник та директор гімназії

 

                                       
                               

Інклюзивне навчання в приватній Лінгвістичній гімназії впроваджено п’ять років тому, з 2005 року.

«Інклюзія» – в перекладі з англійської – означає «включення».

Інклюзивне навчання – це включення дітей з особливими потребами в загальноосвітній простір.

    Інклюзивна освіта – це можливість для дітей, які мають вади фізичного розвитку, здобути загальну освіту на рівних умовах з іншими дітьми, інтегруватися та адаптуватися до повноцінного життя в суспільстві.

Інклюзивне навчання – це система освітніх послуг, що забезпечує права дітей з особливими освітніми потребами на рівний доступ до якісної освіти. Діти-інваліди потребують нормальних умов для отримання освіти, спілкування з однолітками і повноцінного у всіх відношеннях життя.

У нашій гімназії сьогодні навчається 98 учнів, із них - 7 інвалідів. Хоча класні колективи – невеликі, але майже в кожному із них навчаються діти з вадами фізичного розвитку.

У гімназії застосовуються особистісно орієнтовані методи навчання з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності всіх учнів, зокрема інвалідів.

Однією з особливостей роботи нашого закладу є невеликі класи (від 6-ти до 16-ти учнів). Учні класу поділяються на підгрупи при вивченні іноземних мов, української мови, математики, інформатики. Тому є можливість педагогам-предметникам приділяти достатню увагу всім учням, особливо дітям-інвалідам. У класах передбачена посада педагога-вихователя, який допомагає неповноспроможним дітям в організації роботи на уроках, на перервах, в позаурочний час. За названих умов діти з обмеженими фізичними можливостями не відриваються від учнівського колективу, беруть активну участь у житті гімназії, на рівні з іншими опановують навчальну програму. До речі, вони є переможцями районних та міських олімпіад з навчальних предметів, переможцями конкурсів науково-дослідницьких робіт МАН. Так, учень 9-го класу нашої гімназії Сіденко Олексій (діагноз – ДЦП) в минулому році став переможцем районних та міських олімпіад з української мови, історії, англійської мови, зарубіжної літератури (І – ІІІ місця).

Традиційно в нашій гімназії в кінці кожного навчального року кращим учням виплачуються стипендії та заохочувальні премії. Найцікавіше те, що найбільшу премію вже кілька років поспіль отримує учень-інвалід. А премії та стипендії виплачуються за результатами рейтингу оцінювання діяльності учнів, що включає в себе і якість навчання дитини, і участь в олімпіадах, в різних районних та міських конкурсах, а також участь в різноманітних позакласних заходах, що проводяться в гімназії.

Серед дітей-інвалідів є досить талановиті діти. Вони пишуть вірші, складають пісні тощо. Так, учениця 9-го класу Нараєвська Ірина (діагноз – ДЦП) дуже гарно вишиває. Як показує життя, якщо природа дитину у чомусь обділила, то вона обов’язково її винагородить чимось іншим. У багатьох видатних людей були психічні та фізичні вади, але вони створювали геніальну музику, були видатними письменниками, всесвітньовідомими художниками, великими полководцями.

То ж не потрібно відділяти таких людей від суспільства, бо втратить суспільство, держава, людство.

На прикладі нашої гімназії можу сказати, що навчаючись разом із дітьми-інвалідами, інші діти  стають більш милосердними, терпімишими, вони готові прийти на допомогу однокласникам-інвалідам в повсякденному житті.

Гімназисти толерантно сприймають дітей з особливими потребами і ставляться до них як до рівних.

Інклюзивна форма навчання давно вже стала нормою в усіх цивілізованих країнах світу. Напрямок інклюзивної освіти виник у сімдесяті роки минулого століття в Західній Європі, а досяг свого найбільшого розвитку в дев’яності. Для нашого суспільства – це нова тема. 

В Україні з 2007 року почали впроваджувати інклюзивну освіту в масові загальноосвітні школи. Президент України Віктор Федорович Янукович в своєму Указі № 926 від 30 вересня 2010 р. «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» оголосив, що 2011 рік буде роком освіти та інформаційного суспільства. Президент не пройшов осторонь інклюзивного навчання. В цьому Указі зазначається: «Кабінету Міністрів України... забезпечити активізацію роботи із запровадження інклюзивного навчання в дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладах дітей з особливими потребами».

У жовтні 2010 р. вийшов Наказ МОН України за № 912 «Про затвердження Концепцій розвитку інклюзивного навчання». В Концепції вказана мета, завдання, принципи інклюзивного навчання, викладені правові аспекти, шляхи впровадження, фінансове забезпечення та очікувані результати.

Наша гімназія шість років поспіль йде авангардом тих починань, які впроваджуються в нашій країні.А хто, як не ми, недержавні авторські школи, будемо першими втілювати в життя новітні освітні технології навчання, створювати власні технології, створювати таку психологічну атмосферу та домашній затишок, щоб кожному захотілося тут навчатися! 

G Analytics Частная лингвистическая гимназия - официальный сайт (Киев)
сайт виготовлено компанією цена создание сайта