21 жовтня 2014 р.
Відкритий урок із зарубіжної літератури у 5 класі
Здатність мислити творчо робить людину винахідливою, успішною, щасливою. Саме вчитель світової літератури покликаний виховувати творчістю, навчити дітей помічати красу в усьому.
Кожна дитина обдарована. У творчості здійснюється самовираження, саморозкриття особистості. Одним із пріоритетних напрямів діяльності вчителя є розвиток творчого мислення учнів. Методика розвитку творчого мислення спирається на принципи діяльності, індивідуальності, психологічної комфортності, цілісності, особистісно орієнтованого підходу.
Керуючись вказаними принципами, вчитель світової літератури Пучок Юлія Вікторівна розробила і провела відкритий урок у 5 класі на тему «Одухотворення природи у творчості Мацуо Басьо», присвячений вивченню японської ліричної мініатюри – хоку. Урок побудовано за інноваційною технологією творчих майстерень, що передбачає не лише роботу учня зі словом, отримання нових знань, а й усвідомлення особистих внутрішніх змін, аналіз руху власних думок, почуттів, емоційних станів.
Мета уроку полягала в наступному: ознайомити учнів із культурою і світоглядом японців, визначити художні особливості японської поезії (хоку), навчитися створювати власні хоку, відчуваючи красу живої природи, а також розвивати уяву, мислення, зв’язне мовлення учнів.
Умовно урок можна поділити на два блоки: розповідь вчителем нового матеріалу і творча діяльність учнів.
На початку уроку кожен учень отримав конверт з «частинкою живої природи» ( квітка, різнобарвне листя, жолудь, шишка, пір’я, мушля, шматочок ялівця, каштан тощо) – символом простоти і водночас досконалої природної краси. Ці «живі речі» стали образами власних дитячих віршів на етапі творчої роботи.
Перед п’ятикласниками були поставлені проблемні завдання: «Що таке хоку?», «Яку будову має хоку?», «На які теми складають японські вірші?», «Яке значення мають хоку для японців?» У ході пошуково-дослідницької роботи на уроці діти чітко сформулювали відповіді і записали їх. Особливо активно працювали Пайда Каріна, Свідерська Софія, Яровий Євген, Пінчук Євгенія, Вовнянко Джессіка, Людвиченко Всеволод. Розповідь учителя про Японію супроводжувалася демонстрацією мультимедійної презентації і японською музикою.
Специфіка японської поезії полягає у паралельному зображенні людини і природи, її потрібно сприймати душею, і шлях до розуміння хоку лежить через асоціації. Саме тому пояснення нового навчального матеріалу відбувалося в зоні комфортного мислення: учні виконували завдання на розвиток фантазії (уявляли пейзажі, звуки, запахи, про які йшлося у хоку Мацуо Басьо), переймалися настроєм національних японських мелодій і медитували. Використовуючи знання і вміння, отримані на уроці, учні склали власні неповторні хоку. Майстерно впоралися із завданням Малахова Марія, Круцюк Андріана, Олещенко Дар’я, Олещенко Анастасія , Гузько Михайло,Чмір Кирило, Пеліновська Вероніка, Лях Софія, Жидкова Ольга.
У рамках випереджального навчання напередодні уроку дітям було запропоновано намалювати ілюстрації до хоку Мацуо Басьо. Чудові малюнки, презентовані учнями , стали окрасою уроку. Не лише як майстри слова, а і як талановиті живописці виявили себе Пестрецов Станіслав, Коваленко Анастасія, Крапивенко Уляна.